Class room with blackboard

Relationel klasserumsledelse

Relationel klasserumsledelse er en effektiv metode til at skabe et positivt og engagerende læringsmiljø, hvor ​både elever og lærere trives. Gennem fokuseret indsats på at styrke relationer og interaktioner i ​klasseværelset kan jeres skole opnå:

  • Forbedret klassetrivsel: Når elever føler sig set og værdsat, stiger deres motivation og engagement.
  • Mindre konflikter: Stærke relationer og klare forventninger reducerer risikoen for konflikter og ​adfærdsproblemer.
  • Større faglighed: Med et trygt læringsmiljø kan eleverne bedre fokusere på deres faglige udvikling.
  • Styrket psykisk arbejdsmiljø: Lærere og pædagoger oplever større trivsel, når relationerne i klassen er ​stærke og positive, hvilket reducerer stress og øger arbejdsglæden.

Investering i relationel klasserumsledelse er ikke kun en investering i bedre undervisning, men også i en ​stærkere og mere harmonisk skolekultur, hvor både elever og personale trives.


A Teacher and Students Inside a Classroom

Relationel klasserumsledelse handler om at styrke de daglige relationer mellem ​lærere og elever samt eleverne imellem.


Ved at fokusere på relationer som fundamentet for al undervisning, kan lærerne ​skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge, engagerede og klar til at lære. ​Samtidig giver det lærere og pædagoger de nødvendige redskaber til at opbygge et ​sundt psykisk arbejdsmiljø, hvor de kan arbejde effektivt og med større tilfredshed.


Denne metode indebærer praktiske værktøjer og teknikker, der kan implementeres i ​undervisningen, og som understøttes af regelmæssige observationer og feedback.


Gennem videobaseret analyse kan lærere få indsigt i deres interaktioner med ​eleverne og modtage målrettet supervision, som hjælper dem med at forbedre deres ​praksis og opnå en mere balanceret arbejdsdag.

Blackboard or chalkboard

Eksempel på forløb:

Opstartsmøde: Et forløb begynder med et opstartsmøde, hvor der laves et sociogram for at kortlægge de sociale relationer i klassen. ​Her identificerer vi problematikker og sætter løsningsorienterede mål for forløbet. Denne fase er essentiel for at sikre, at indsatsen er ​målrettet og relevant for den specifikke klasse og samtidig sikrer et godt fundament for et sundt arbejdsmiljø for lærerne.


Håndhilsning: I starten af forløbet er indføringen af en håndhilsning. Her arbejdes der intensivt på, hvordan læreren og eleverne ​hilser på hinanden, hvilket skaber en positiv start på dagen og styrker relationerne. Flere runder af videooptagelser analyseres, og ​læreren modtager supervision indtil denne praksis er fuldt integreret. Dette styrker også lærernes daglige arbejdsglæde ved at ​etablere en positiv og struktureret start på hver dag.


Opstart af timen: Efter at håndhilsningen er på plads, fokuseres der på, hvordan undervisningen starter. Læreren arbejder med klare ​rutiner og signaler, der sikrer en rolig og fokuseret start på hver lektion. Som med håndhilsningen optages flere videosekvenser, der ​analyseres og bruges som grundlag for supervision og forbedring. Dette bidrager til et mere stabilt og roligt undervisningsmiljø, der ​reducerer stress for både lærere og elever.


En-til-en med eleven: I denne fase af forløbet arbejder læreren med individuelle samtaler med eleverne, hvor fokus er på motiverende ​spørgsmål og personlig opmærksomhed. Også her bruges videooptagelser til at analysere og optimere interaktionen, så hver elev føler ​sig set og anerkendt. Denne tilgang mindsker lærernes følelsesmæssige belastning ved at styrke relationerne til eleverne og skabe en ​mere positiv og konstruktiv undervisningsoplevelse.

Hands raised in classroom

Effekter og fordele af Relationel klasserumsledelse

Implementeringen af relationel klasserumsledelse på jeres skole kan føre til:

  • Øget elevengagement: Elever, der føler sig trygge og værdsatte, deltager mere aktivt i ​undervisningen.
  • Forbedret læringsmiljø: Med klare rutiner og stærke relationer kan lærere skabe et miljø, ​der fremmer koncentration og læring.
  • Styrket trivsel blandt lærere og pædagoger: Med færre konflikter og en mere positiv ​arbejdsatmosfære oplever personale en større arbejdsglæde og mindre stress.
  • Langvarige forbedringer: De teknikker og metoder, der indføres, har en varig effekt, der ​kan ses i både elevernes trivsel og skolens samlede atmosfære.


Urban Class

Hvad kan I forvente af et forløb?

Et forløb med relationel klasserumsledelse strækker sig typisk over 3 måneder til et år, afhængigt ​af klassens specifikke udfordringer og behov. Forløbet inkluderer:

  • Opstartsmøde med sociogram: For at identificere relationelle dynamikker og sætte klare mål.
  • Intensiv praksis med håndhilsning og opstart af timen: Med flere runder af videooptagelser og ​supervision for at sikre, at praksis bliver en naturlig del af undervisningen.
  • En-til-en fokus: Med løbende videobaseret analyse og supervison for at styrke lærernes evne ​til at engagere hver enkelt elev.
  • Styrkelse af det psykiske arbejdsmiljø: Gennem relationel klasserumsledelse får lærere og ​pædagoger redskaber til at skabe en mere harmonisk arbejdsdag med mindre stress og større ​tilfredshed.


Hvad siger lærerne efter forløb:

Red Corded Telephone on White Suraface

Kom godt i gang med RKL

Jeg tilbyder en gratis indledende samtale til institutioner og skoler, hvor ​i kan få et indblik i, hvordan Marte Meo metoden kan hjælpe jer eller ​hvilket oplæg i ønsker.


Skriv eller ring i dag, og tag det første skridt mod forbedret ​kommunikation og stærkere relationer.

Ci​ndie Rydland

Marte Meo supervisor

& skole konsulent

icons locations

Jernbanevej 26

4470 Svebølle

mails  letter  envelope  mail

cindie@cindierydland.dk

Klik ind og følg mig for at få de nyeste ​opdateringer med holdopstart og podcast

Youtube Official Icon
Podcast Line Circle Gradient Icon
user gradient instagram icon
In Logo Blue Vector