Læs om Cindie Rydland
Relationel klasserumsledelse
Relationel klasserumsledelse
Relationel klasserumsledelse er en effektiv metode til at skabe et positivt og engagerende læringsmiljø, hvor både elever og lærere trives. Gennem fokuseret indsats på at styrke relationer og interaktioner i klasseværelset kan jeres skole opnå:
Investering i relationel klasserumsledelse er ikke kun en investering i bedre undervisning, men også i en stærkere og mere harmonisk skolekultur, hvor både elever og personale trives.
Relationel klasserumsledelse handler om at styrke de daglige relationer mellem lærere og elever samt eleverne imellem.
Ved at fokusere på relationer som fundamentet for al undervisning, kan lærerne skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge, engagerede og klar til at lære. Samtidig giver det lærere og pædagoger de nødvendige redskaber til at opbygge et sundt psykisk arbejdsmiljø, hvor de kan arbejde effektivt og med større tilfredshed.
Denne metode indebærer praktiske værktøjer og teknikker, der kan implementeres i undervisningen, og som understøttes af regelmæssige observationer og feedback.
Gennem videobaseret analyse kan lærere få indsigt i deres interaktioner med eleverne og modtage målrettet supervision, som hjælper dem med at forbedre deres praksis og opnå en mere balanceret arbejdsdag.
Eksempel på forløb:
Opstartsmøde: Et forløb begynder med et opstartsmøde, hvor der laves et sociogram for at kortlægge de sociale relationer i klassen. Her identificerer vi problematikker og sætter løsningsorienterede mål for forløbet. Denne fase er essentiel for at sikre, at indsatsen er målrettet og relevant for den specifikke klasse og samtidig sikrer et godt fundament for et sundt arbejdsmiljø for lærerne.
Håndhilsning: I starten af forløbet er indføringen af en håndhilsning. Her arbejdes der intensivt på, hvordan læreren og eleverne hilser på hinanden, hvilket skaber en positiv start på dagen og styrker relationerne. Flere runder af videooptagelser analyseres, og læreren modtager supervision indtil denne praksis er fuldt integreret. Dette styrker også lærernes daglige arbejdsglæde ved at etablere en positiv og struktureret start på hver dag.
Opstart af timen: Efter at håndhilsningen er på plads, fokuseres der på, hvordan undervisningen starter. Læreren arbejder med klare rutiner og signaler, der sikrer en rolig og fokuseret start på hver lektion. Som med håndhilsningen optages flere videosekvenser, der analyseres og bruges som grundlag for supervision og forbedring. Dette bidrager til et mere stabilt og roligt undervisningsmiljø, der reducerer stress for både lærere og elever.
En-til-en med eleven: I denne fase af forløbet arbejder læreren med individuelle samtaler med eleverne, hvor fokus er på motiverende spørgsmål og personlig opmærksomhed. Også her bruges videooptagelser til at analysere og optimere interaktionen, så hver elev føler sig set og anerkendt. Denne tilgang mindsker lærernes følelsesmæssige belastning ved at styrke relationerne til eleverne og skabe en mere positiv og konstruktiv undervisningsoplevelse.
Effekter og fordele af Relationel klasserumsledelse
Implementeringen af relationel klasserumsledelse på jeres skole kan føre til:
Hvad kan I forvente af et forløb?
Et forløb med relationel klasserumsledelse strækker sig typisk over 3 måneder til et år, afhængigt af klassens specifikke udfordringer og behov. Forløbet inkluderer:
Hvad siger lærerne efter forløb:
Kom godt i gang med RKL
Jeg tilbyder en gratis indledende samtale til institutioner og skoler, hvor i kan få et indblik i, hvordan Marte Meo metoden kan hjælpe jer eller hvilket oplæg i ønsker.
Skriv eller ring i dag, og tag det første skridt mod forbedret kommunikation og stærkere relationer.